Vuosikertomus 2024

Toimitusjohtajan katsaus

Vuosi 2024 näytti energiamarkkinoilla suuntaa tulevaan. Yhteiskunnan sähköistyminen jatkui kuluneena vuonna voimakkaana, ja energiakriisin jälkeen sähkön hinnat tasoittuivat, joskin sähkön hinnan vaihtelut lisääntyivät. Toisaalta ulkoiset uhat, kuten kaapelirikot merellä, tietoliikennemastojen kaatumiset ja luonnon ääri-ilmiöt, saivat meidät terävöittämään varautumisen tasoamme. Ääri-ilmiöt ovat Suomessa selvästi kasvussa. Myös Kaakkois-Suomessa tavattiin syöksyvirtauksia ja sekä kovimmat myrskyt kymmeneen vuoteen.

Vastuullisuus

Sitoutuminen vastuulliseen toimintaan on keskeinen osa Imatran Seudun Sähkön arvoja ja päivittäistä toimintaa. Energia-alan voimakas uudistus kohti hiilineutraalia tulevaisuutta on tätä päivää. Jatkamme päivittäistä vastuullista työtä koko yhteiskunnan hyväksi rakentamalla, ylläpitämällä ja kehittämällä luotettavaa, laadukasta ja toimintavarmaa sähköverkkoa. Myös asiakkaiden syrjimättömyys, kohtuullinen hinnoittelu ja hyvä asiakaspalvelu kuuluvat päivittäisiin vastuullisuustekoihimme. Imatran Seudun Sähkö -konsernin ensimmäinen vastuullisuuskatsaus on laadittu vuodelta 2024.

Sähkönmyynti

Sähkönmyynti vastaa sähkönmyyntiliiketoiminnasta ja tuloksesta sekä asiakkuuksista kuluttaja- ja yrityspuolella. Yksikön tehtäviin kuuluvat konsernin sisäisen työnjaon mukaisesti myös markkinointi ja asiakaspalvelu.

Energiapalvelut

Energiapalvelut-yksikkö vastaa konsernin sähköenergian mittauksesta ja laskutuksesta, sähkökaupasta ja riskienhallinnasta sekä IT- ja kehitystoiminnoista. Energiapalvelut tuottaa lisäksi tukipalveluita konsernin muille yksiköille muun muassa back office -toimintojen muodossa.

Verkkopalvelut

Verkkopalvelut vastaa sähkönsiirrosta ja jakeluverkoston ylläpidosta Imatralla ja sen lähikunnissa. Yksikön tehtäviin kuuluvat verkon suunnittelu, käyttö, kunnossapito ja rakentaminen. Verkkoyhtiö toimii syrjimättömästi verkkoalueen sähkönsiirtäjänä ja palvelee kaikkia alueella toimivia sähkönmyyjiä. Lisäksi yksikkö tuottaa verkonrakennus- ja asennuspalveluja asiakkailleen.

Konsernipalvelut

Konsernipalvelut vastaa yhtiön talous-, henkilöstö-, viestintä- ja kiinteistöpalveluista. Konsernipalvelut hoitaa myös emoyhtiön omistajien osakkeisiin liittyvät asiat. Sisäisinä asiakkaina ovat konsernin tytäryhtiöt ja muut yksiköt.