Konsernipalvelut

Konsernipalvelut vastaa yhtiön talous-, henkilöstö-, viestintä- ja kiinteistöpalveluista. Konsernipalvelut hoitaa myös emoyhtiön omistajien osakkeisiin liittyvät asiat. Sisäisinä asiakkaina ovat konsernin tytäryhtiöt ja muut yksiköt.

Vuonna 2024 jalkautimme edellisen vuoden strategiatyön tulokset toimintaan muun muassa kehittämällä BI-raportointia erityisesti yhtiöiden hallitusten tarpeisiin. Loimme vapaaehtoisen vastuullisuuskatsauksen sekä kehitimme sisäistä viestintää ja valvontaa. Tiettyjen työprosessien automatisointi auttoi vähentämään manuaalisen työn määrää.

Henkilöstö #mievälitän

Kuluneen vuoden aikana palkkasimme jälleen uusia henkilöitä työyhteisöömme. Saimme uusia työtovereita niin verkoston asennukseen kuin yritysmyyntiin. Avoinna olleet tehtävät herättivät runsasta kiinnostusta, ja saimme niihin paljon hyviä hakemuksia. Tämä vahvistaa käsitystämme siitä, että konsernimme nähdään hyvänä ja haluttavana työnantajana. Halusimme tarjota myös nuorille tulevaisuuden tekijöille mahdollisuuksia tutustua mielenkiintoiseen energia-alaan. Tarjosimme sähkö- ja automaatioasentajaopiskelijoille harjoittelupaikkoja sekä merkonomiopiskelijalle oppisopimuspaikan. Meille tehtiin myös diplomityö sähköakkuvarastoihin liittyen.

Kartoitimme työhyvinvoinnin sekä esihenkilötyön tilaa aiemman käytännön mukaisesti. Työhyvinvoinnin keskiarvo parantui edellisestä vuodesta ja oli 8,2 (maksimi 10). Kaikki kyselyn osa-alueet olivat yli hyvän tason. Työhyvinvoinnin kehittämiseen voi vaikuttaa meistä jokainen. Haluamme yhdessä tehdä vuodesta 2025 vieläkin paremman meille kaikille työskennellä.

Jatkoimme edelleen tiivistä yhteistyötä pitkäaikaisen kumppanimme Imatran Työterveys Oy:n kanssa. Yhdessä tehty työ hyvinvoinnin ja jaksamisen edistämiseksi tuottaa parhaan tuloksen. Henkisen hyvinvoinnin tukemisen rinnalla henkilöstömme fyysisestä jaksamisesta huolehtiminen on ollut aina tärkeää. Oman kuntosalin lisäksi meillä oli käytössä Virike-etu, joka mahdollistaa kunkin valitsemaan itselleen mielekkäimmän tavan liikkua, käydä hieronnoissa tai harrastaa kulttuuria. Kuntosalissamme tehtiin kuluneena vuonna pintaremonttia ja päivitettiin joitakin laitteita turvallisuusnäkökohta edellä. Tämä houkutteli yhä useampia työntekijöitämme kuntoilemaan ja osallistumaan ohjattuun kuntosalitoimintaan kerran viikossa.

Järjestimme koko henkilöstön yhteisiä tyhy-tapahtumia. Kevätkarkeloita vietimme toukokuussa. Hurjimmat ottivat mittaa toisistaan kartingradalla, kun taas toiset tyytyivät vähän hiljaisempaan vauhtiin sähköfatbiken satulassa. Syksyllä kokoonnuimme joukolla kuulemaan työterveyshuollon tekemän työpaikkaselvityksen tuloksia siitä, millaiseksi koemme työyhteisömme fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kuormitustekijät. Tulosten perusteella meillä ei ole ongelmia niillä osa-alueilla. Samalla juhlistimme myös 500:tta sairauspoissaoloon johtanutta tapaturmatonta päivää. Vuosi huipentui joulukuussa pikkujouluihin kulunutta vuotta muistellessa ja uutta innolla odottaessa. Koko henkilöstön yhteiset tapahtumat nähtiin tärkeiksi tekijöiksi työyhteisön yhteenkuuluvuuden sekä työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.

Konsernimme tuki sekä sähköistä että päästötöntä liikennettä. Tästä konkreettisena esimerkkinä pihallamme ovat sähköauton latauspisteet, jotka ovat henkilöstön vapaassa käytössä työpäivän aikana. Työsuhdepolkupyöräetu toi puolestaan uusia työmatkapyöräilijöitä ja pyöräilyn harrastajia henkilöstöömme.

Sitoutuminen vastuulliseen toimintaan on keskeinen osa Imatran Seudun Sähkön arvoja ja päivittäistä toimintaa. Energia-alan voimakas uudistus kohti hiilineutraalia tulevaisuutta on tätä päivää. Jatkamme päivittäistä vastuullista työtä koko yhteiskunnan hyväksi rakentamalla, ylläpitämällä ja kehittämällä luotettavaa, laadukasta ja toimintavarmaa sähköverkkoa. Myös asiakkaiden syrjimättömyys, kohtuullinen hinnoittelu ja hyvä asiakaspalvelu kuuluvat päivittäisiin vastuullisuustekoihimme. Pyrimme omalla toiminnallamme edesauttamaan toiminta-alueemme elinvoimaisuutta. Vastuullisuutemme tiivistyy yllä olevaan kuvaan.

Voit lukea vastuullisuudestamme laajemmin vapaamuotoisesti laaditusta vastuullisuuskatsauksesta, joka löytyy verkkosivuiltamme. Raportista löydät muun muassa hiili- ja verojalanjälkemme.

Työturvallisuus #mievälitän

Olemme sitoutuneet vastuullisuuteen ja turvallisen työympäristön luomiseen. Vuonna 2024 koko henkilöstön yhteisenä tavoitteena oli työturvallisuuteen liittyvien havaintojen kirjaaminen keskitettyyn järjestelmään. Näitä kirjauksia tehtiin 130 kappaletta, mikä on kiitettävä taso tavoiteasetannassamme.

Tunnistamalla ja raportoimalla vaaratilanteita ja riskejä voimme ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja työtapaturmia. Kannustamalla työntekijöitä tekemään havaintoja ja osallistumaan turvallisuustyöhön luomme vahvaa turvallisuuskulttuuria, jossa jokainen tuntee vastuunsa. Havaintojen avulla voimme myös kerätä tietoa, joka auttaa meitä kehittämään ja parantamaan työturvallisuuskäytäntöjämme ja -prosessejamme. Havaintojen raportointi ja analysointi mahdollistaa tärkeän tiedon jakamisen koko henkilökunnallemme, mikä lisää tietoisuutta ja parantaa yhteistä turvallisuutta. Työturvallisuushavaintojen tekeminen auttaa meitä varmistamaan, että noudatamme työturvallisuuteen liittyviä lakeja ja määräyksiä. Yhtenä tärkeimmistä tavoitteistamme on parantaa työympäristön turvallisuutta ja sitä kautta edistää työntekijöiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia.

Pitkäjänteinen työ työturvallisuuden eteen kantoi hedelmää. Lokakuussa 2024 saavutimme 500 päivän rajapyykin, minkä ajan olemme työskennelleet ilman sairauspoissaoloon johtanutta työtapaturmaa. Aktiivisesti toimiva – työnantajan ja työntekijöiden edustajista muodostuva – työsuojelutoimikuntamme vastaa siitä, että työmme työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin eteen jatkuu edelleen. Kullekin vuodelle asetetut tavoitteet mahdollistavat jatkuvan parantamisen vastuullisena työnantajana ja turvallisena paikkana tehdä töitä.