Maksuneuvontaa koskevat usein kysytyt kysymykset

06.04.2020

Olemme saaneet paljon kysymyksiä liittyen laskujen maksamiseen poikkeusolojen aikana. Alle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastauksia.

Mitä teen, jos minulla on vaikeuksia maksaa sähkölaskuni?

Ota yhteys maksuneuvontaamme maksusuunnitelman tekemiseksi tai eräpäivän siirtämiseksi. Maksuneuvontaamme hoitaa Ropo Capital, jolla on tarjota useita vaihtoehtoja maksamisen helpottamiseksi, laajat palveluajat ja useita palvelukanavia.

Miten saan yhteyden Ropo Capitaliin?

Jos olet kuluttaja-asiakas, helpoiten se käy Ropo Online -palvelussa löytyvästä Chat-palvelusta osoitteessa www.ropo-online.fi. Chat-palvelu on auki ma-pe klo 9-16.30. Voit myös soittaa palvelunumeroon 09 2315 0463. Palvelunumero vastaa ma-pe klo 8-20 ja la klo 10-15. Voit myös olla yhteydessä maksuneuvontaan sähköpostitse lähettämällä viestisi osoitteeseen  issoy@ropocapital.fi.

Yritysasiakkaita pyydämme olemaan yhteydessä maksuneuvontaan puhelimitse tai sähköpostitse.  Palvelunumero on 09 2315 0463. Palvelunumero vastaa ma-pe
klo 8-20 ja la klo 10-15. Maksuneuvonnan sähköpostitse on issoy@ropocapital.fi.

Miten voin siirtää laskun eräpäivää tai tehdä maksusuunnitelman?

Jos olet henkilöasiakas ja saanut jo maksuvalvontakirjeen Ropolta, voit siirtää eräpäivän Ropo Onlinessa www.ropo-online.fi. Voit tehdä sitä kautta myös maksusuunnitelman. Asioiden hoitoa varten tarvitset Ropo Online -tunnuksen sekä asianumeron, jotka löytyvät maksuvalvontakirjeestä.

Jos et ole saanut vielä maksuvalvontakirjettä, ole yhteydessä maksuneuvonnan palvelunumeroon 09 2315 0463. Palvelunumero vastaa ma-pe klo 8-20 ja la klo 10-15. Voit myös olla yhteydessä maksuneuvontaan sähköpostitse lähettämällä viestisi osoitteeseen issoy@ropocapital.fi. Lisäksi Ropo Onlinen Chatissä osoitteessa www.ropo-online.fi saat hoidettua asian. Chat-palvelu on auki ma-pe klo 9-16.30.

Miten palveluun kirjaudutaan?

                      Ropo Online -palveluun kirjaudutaan pankkitunnisteella.

Entä jos en osaa tehdä muutosta Online -palvelussa?

Palvelussa on Chat-palvelu, joka opastaa muutoksen tekemisessä. Chat-palvelu on auki ma-pe klo 9-16.30.

Milloin yhteydenotto maksuneuvontaan kannattaa tehdä?

Heti, kun arvelet sinulla olevan vaikeuksia maksaa lasku. Ota yhteyttä mieluiten heti laskun saatuasi. Ole yhteydessä maksuneuvontaan myös silloin kun maksusuunnitelman aikana tarvitsee siirtää eräpäivää.  

Mahdollisimman aikaisin tehty yhteydenotto antaa eniten mahdollisuuksia maksusuunnitelmaan ja säästää sinut ylimääräisiltä kustannuksilta.

Mitä maksusuunnitelmassa sovitaan?

Maksusuunnitelmassa sovitaan pidemmästä maksuajasta. Maksusuunnitelman pituus voi olla maksimissaan 3 kk. Jos maksusuunnitelman aikana on tarve siirtää eräpäivää, sekin onnistuu. Lisäksi sähkölasku voidaan jakaa osiin, ja maksaa lasku pienemmissä osissa.

Mitä maksusuunnitelman tekeminen maksaa?

Jos olet yhteydessä maksupalveluun ennen laskun eräpäivää, on maksusuunnitelman tekeminen ilmaista. Jos laskusta on ehditty lähettämään muistutus, silloin maksusuunnitelman hinta on 20-50 € riippuen laskun suuruudesta ja maksusuunnitelman pituudesta.

Onko maksusuunnitelman tekeminen saman hintaista kuluttaja- ja yritysasiakkaille?

Koronapandemian aikana kyllä.

Kertyykö laskulle ylimääräistä korkoa pidennetyn maksuaikataulun vuoksi?

Kyllä. Viivästyskorkokulut on kuitenkin laskettu 7 prosentista 4 prosenttiin kuluttaja-asiakkaiden kohdalla.

Entä, jos eräpäivä on mennyt ohi?

Maksusuunnitelman voi tehdä huolimatta siitä, että eräpäivä on mennyt. Maksusuunnitelman teko ei ole tällöin kuitenkaan enää ilmaista, vaan maksaa
20-50 € riippuen laskun suuruudesta ja maksusuunnitelman pituudesta.

Voinko olla yhteydessä Imatran Seudun Sähkön asiakaspalveluun?

Imatran Seudun Sähkön asiakaspalvelu palvelee sähkösopimuksiin, verkkopalvelun toimivuuteen, sähköenergian käytön mittaamiseen ja sähköliittymiin sekä sähkölaskujen sisältöihin liittyvissä asioissa. Sähkölaskujen maksamiseen liittyvissä asioissa palvelee Ropo Capitalin maksupalvelu.

Mitä jos kuitenkin soitan Imatran Seudun Sähkön asiakaspalveluun?

Sinut ohjataan ystävällisesti ottamaan yhteyttä maksupalveluun. Näin toimien kanssasi sovitut asiat tallentuvat maksujärjestelmiin, ja niihin on tarvittaessa helppo palata myöhemmin.

Entä jos olen yritysasiakas, ja otan yhteyttä omaan yhteyshenkilööni?

                      Samalla tavalla ohjaamme sinut maksupalveluun.

Häiriökartta

Täältä näet sähkönjakelun häiriöt alueesi sähköverkossa. Kartassa eivät näy asiakkaan omassa verkossa olevat viat.

http://hairiotilanne.voimatieto.fi/iss/frontpage.htm

Wattis online-palvelu

Hoida energia-asiasi kuntoon vaivattomasti verkossa. Tee muuttoilmoitus, sähkösopimus tai vertaile sähkösopimuksia.

https://wattis.issoy.fi

Vikapäivystys 24h

Palvelemme ympäri vuorokauden sähkövikoihin ja sähkönjakelun häiriöihin liittyvissä tapauksissa.

/sahkonsiirto/palvelut/vikapaivystys-24h

Lue SähköSanomat!

Käy lukemassa kuulumisiamme uudistuneesta asiakaslehdestämme!

http://www.sahkosanomat.fi/

Usein kysytyt kysymykset

Osaatko lukea sähkölaskuasi? Tutustu myös muihin usein kysyttyihin kysymyksiin!

/ohjeet-ja-vinkit/usein-kysytyt-kysymykset